Editorul: ”Din punct de vedere al institutiei care formeaza sau recruteaza profesionisti ai dreptului, testele grila constituie o modalitate rapida si obiectiva de verificare a cunostintelor juridice, complexa din punct de vedere al capacitatii de a rationa logico-juridic, motiv pentru care ocupa un loc deosebit de important in procesul de evaluare sau selectie. Din punct de vedere al celui aflat intr-un astfel de proces, testele grila reprezinta si un instrument de autoevaluare, suficient de atractiv din perspectiva diversitatii problemelor de drept, teoretice si practice, parcurse intr-un timp relativ scurt.
Pornind de la aceasta realitate, in contextul reformei majore a dreptului intern prin adoptarea noilor Coduri, autorii si-au propus sa puna la dispozitia tuturor celor interesati un astfel de mecanism de evaluare si, respectiv, de autoevaluare, pornind de la portofoliul examenelor sau concursurilor traditionale din ultimul deceniu, transpus in actualitatea noilor reglementari si dezvoltari doctrinare, conform tematicii si bibliografiei preconizate pentru anul in curs, de o maniera cat mai cuprinzatoare sub aspectul materiei de studiu acoperite.
Astfel, cele peste 1.100 de teste grila, cuprinse in lucrare, concepute si sistematizate intr-o maniera cvasi-exhaustiva, dupa structura noului Cod de procedura civila, permit aprofundarea cunostintelor de drept procesual civil pe parcursul seminariilor, dar si pregatirea examenelor universitare (de an sau de licenta) ori a concursurilor de admitere, definitivat sau promovare in profesiile juridice (magistratura, barou, notariat etc.).
Dat fiind ca doctrina de specialitate si practica judiciara se afla in plin proces de „sedimentare interpretativa” post-codificare, la finalul cartii, autorii au ales sa ofere motivarea tuturor variantelor de raspuns, cu ample explicatii sau trimiteri la textele legale in vigoare pana la 1 iunie 2014 si la lucrarile relevante din doctrina de specialitate, incercand sa evite chestiunile cu caracter extrem de controversat, regula impusa de orice sistem de evaluare, in scopul asimilarii cat mai facile a sistemului de rezolvare a grilelor, dar si al fixarii temeinice a cunostintelor in materie.”