Editorul: ”Cooperarea judiciara internationala a cunoscut si cunoaste noi forme, datorita contextului cresterii accentuate a criminalitatii in general, care, la randul ei, se concretizeaza in special in forme complexe de manifestare a criminalitatii organizate, cum ar fi terorismul, traficul de persoane, traficul de arme, infractiuni informatice etc. Este foarte important ca, in replica la criminalitatea ascensiva si sub noi modalitati de comitere, sa fie intuite si gasite noi solutii pe planul cooperarii, care, chiar daca nu reusesc in totalitate sa anihileze flagelul infractional, cel putin reusesc sa il atenueze.
Daca la nivel global cooperarea in domeniul penal ramane in general cantonata in formalism, in Europa, mai cu seama in Uniunea Europeana, vorbim, dupa 1999, de cooperare judiciara, iar noile instrumente bazate pe principiile recunoasterii si increderii reciproce reglementeaza forme de cooperare directa intre autoritatile judiciare. Institutii ca Eurojust, Reteaua Judiciara Europeana, Organizatia Internationala a Politiei Criminale (Interpol), magistratul de legatura, Biroul SIRENE sau Sistemul de Informatii Shengen au un punct comun esential, si anume faciliteaza cooperarea judiciara in materie penala.
Prezenta lucrare cuprinde Legea nr. 302/2004, republicata, cu modificarile si completarile aduse prin Legea nr. 300/2013, cele mai multe articole fiind insotite de trimiteri la legislatia conexa, precum si de note explicative, uneori critice, ale editorului stiintific.”